WSV Woudrichem

                       

             DIEPTEMETING.......................................febr 17 (3)

 

  Het was in augustus 2011 dat stuurman Bert  ons vroeg om een week-end mee te  varen met zijn boot die als thuis haven  voor dat moment R"Dam had,wat we niet wisten, een verrassing dus.. dat we buiten gaats zouden gaan.. wat we wel wisten  was... dat we wel weer een mooi verhaal zouden horen. De zee was rustig, weinig deining gelukkig en een lekker zonnetje. Ze waren een week eerder terug gekomen uit Zuid- Amerika en hadden heel wat leuke dingen mee gemaakt en mooie verhalen. Een van die verhalen die we te horen kregen  ga ik met u delen, ik heb tussen neus en lippen door geschreven en zoveel mogenlijk zoals hij het vertelde... dus

                              |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

     Eerste stuurman Bert  stond wijdbeens voor de  kaartentafel met beide armen zoals  hij dat kon, leunend op de zeekaarten waarop op dat moment gevaren werd.Wij stonden rond om  de kaartentafel en je hoorde nog eens wat. Het was de overzeiler die ze altijd gebruiken op de terugreis van Z- Amerika naar het kanaal,als ze Las Palmas niet aandeden om te bunkeren.

     Bert zocht langst de uitgezette koerslijn naar de laats berekende positie, en zag dat het middagbestek van die dag was. Het was nu halverwege de platvoetwacht en het werd tijd dat er weer een positie in de kaart kwaam.Zorgvuldig nam  hij 24 mijl tussen de passer- de afstand die het schip bij dit aantal klappen afgelegd moest hebben in twee uren-en zette die verheid af langs de koerslijn vanaf het laatste bestek. Leerling stuurman moets dat zo meteen maar even controleren. Bert bekeek de vorderingen van het schip in de kaart onder tussen rokend aan zijn shaggie uhh uhh zware van nelle... uch uch stinken man... wil je niet weten,,,  maar goed hij schatte dat ze over een dag of vier "Quessant "  ik had er nooit van gehoord , dwars zouden hebben, de kanaal koorts zei bert slaat dan weer toe aan boord. Hij trok  de bovenste lade van de kaartenfafel open en zag dat de zeekaarten van het kanaal en de noordzee klaar lagen.

Hij bekeek de kaart van de noordzee en merkte op dat het eingenlijk maar een ondiepe binnenzee was, zeker vergeleken met deAtlantic.Hij zei;"Gemiddeld zo"n 20 vadem en hier en daar een wat diepere put maar ook veel ninder diepe platen". weer een  shaggie.

"Die mammoettankers van tegenwoordig konden daar niet overal meer varen"vervolgde hij en trok aan zijn shaggie. en ik  maar denken dat ze alleen in de vaargeul  tercht konden komen. helaas het is geen Merwede. Bert had ook op het IJsselmeer gevaren, in die tijd kende wij hem  nog niet, schijnbaar op een  omgebouws coastertje die  de Prinses Juliana hete en op een uitgeklapt bordes moest dan een stuk lood aan een gemerkte lijn naar voren gegooid worden en als het lood op de bodem lag en de lijn verticaal kwam te staan omdat  het schip vaart vooruit liep dan moest het merkteken afgelezen worden om te zien hoe diep het was en dan een half uur lang.

Wat een gedoe vroeger, kijk nu op de diepte meter en zie gelijk hoeveel grond er onder  het schip zit.Eindelijk kwam de snaps op tafel en de versnaperingen, geef mij maar een biertje zei ik en bert stak een peuk op zware van nelle oef oef.. wat een stank...niks voormij. Na de keel gesmeerd te hebben ging Bert verder. Esau  bleek  nu  een leerling an boord te zijn en werd door Bert naar de brug geroepen om naar de kaart te kijken.Toen Esau naats hem stond wees hij naar de overzeiler en zei;" zie jij kans om te controleren of de gis van 18.00 een beetje betrouwbaar is"? Verbaasd zag hij dat de jongen op de wandklok keek en daana pas ze';"De koersslijn snijdt daar een dieptelijn, ik zal zo het echolood even bij zetten, dan kunnen we zien of we voor of achter de gis zitten.Okay zei bert tevreden"wij gaan  zo eten en als ik terug kom dan hoor ik het wel.

Het snijpunt van koerslijn en dieptelijn was een na zessen bereikt schijnbaar en de leerling stond voor over de kaartentafel gebogen de kaart van de noordzee te bestuderen. Hoorde Bert zeggen;"Wat zoek je ?" de leerling antwoorde"ik probeer te vinden wat bkSh  betekent, dat staat zo vaak op deze kaart, hier zie ik het op een vierkante mijl acht keer staan."antwoorde de leerling terwijl hij een stuk op de kaart aanwees.Na een korte stilte, waarin de eerste stuurman in gedachte verzonken leek en mij eens aan keek, vroeg hij;"En?...... wet je wat het betekent? of staat dat er niet bij? Een beetje trots dat hij het antwoord had zei Esau;"die afkorting staat voor"broken Shells", gebroken schelpen als bodembedekker dus, maar dat is dan in de hele noordzee zo,nergens staat sat er schelpen liggen."Hoe denk je dat dat komt"vroeg de stuurman terwijl hij zich vooover boog, zogenaamd om de kaart beter te kunnen  bekijken. Esau zei niets en Bert draaide zich naar mij om en zei tegen esaú;" wat denk je als ze eeuwenlang de dieptes bepalen door een lood van tenminste 25 kilo over boord te donderen, dan blijft er toch geen schelp heel........??????? Hij had er  meteen spijt van toen  hij het beteuterde gezich van Esau tegenover zich zag en hielp hem maar gauw weer bij zijn positieven te komen.  ja... lood mag je niet meer gebruiken, lood kan schadelijk zijn voor het menselijk organisme dat hersen stoornissen  kan verorzaken..Tja... is maar dat je het weet...toch?

                                                                                 rima

 

 

 

 

 

 

Copyright © WSV Woudrichem 2013. Alle rechten voorbehouden.